Lite ljus i mörkret – en ljus-väckarklocka

Posted on Updated on

Ännu ett litet tips vad du kan göra med din avlagda gamla mobiltelefon!

Själv har jag haft en så kallad ljus-väckarklocka som väcker med ett skarpt ljus på morgonen. Jag tycker det är enormt skönt att vakna med ett sådant ljus. Kanske inbillar jag mig men jag känner mig piggare – även då jag vaknar tidigare än klockan och bara ser in i det skarpa ljuset.

Telefonen är en utmärkt väckarklocka också. Men jag gillar inte skarpa signaler. Kanske beroende på att jag är lättväckt.

Hur som helst – att göra om en avlagd mobiltelefon är enkelt.

Ladda hem andoid-appen ”glimmer” välj bild som du vill visa, ställ in klockan på tid då du vill vakna till ljuset. Du kan förstås även lägga till ett ljud för den svårväckte.

Ställ upp telefonen så att skärmen riktas mot dig. Voila! En ljusväckarklocka!

För den som vill ha telefonen som nattklocka så rekommenderas även  appen ”twilight” som tar bort blått ljus som tydligen ska störa sömnen.

Så då var julklapparna klara….

God jul!

/Henrik

Kommentera

