Till Paris…

Posted on Updated on

Jag har fått två bidrag accepterade till en, inom mitt ämnesområde prestigefylld konferens, som för en gång skulle hålls i Europa. Ett av bidragen är till en workshop med hållbarhetstema. När jag nu inte behöver korsa Atlanten för att komma till konferensen, tänkte jag försöka leva upp till min övertygelse att inte bidra till allt för stora koldioxidutsläpp. Tåg till Paris, det måste ju gå att ordna.

Min första anhalt är att besöka SJs hemsida, men där kan man bara söka på svenska orter, med undantag för ett fåtal orter i våra närmaste grannländer. Jag sökte mig då vidare till Deutsche Bahns hemsida, som verkar ha den mest kompletta sökfunktionen på europeiska tåg. Förvisso fick jag upp en mängd alternativ, några med 8 byten, men ingen prisuppgift. Min målsättning har varit att ansöka om resestipendium för att täcka kostnaderna för konferensresan, men även inför andra behöver jag redovisa en uppskattad kostnad. Nu hade jag i alla fall en överblick, och fortsatte med att ringa till SJs kundtjänst. Det visade sig att det var rätt dyrt, att åka tåg till Paris. Trots att man köpte Interrail-kort skulle det enligt SJs kundtjänst kosta 5 500 kr till Paris tur och retur från Stockholm. Priset var inte heller hugget i sten, eftersom priset för resan från Stockholm till Köpenhamn kan variera mycket, beroende på när man köper biljetten.

Jag skickade in min ansökan om resestipendium, men svaret på denna kommer dröja någon månad eller två. Biljetten behöver jag köpa ganska omgående, så jag vände mig till den jag trodde skulle finansiera min resa, om nu inte resestipendiet blev accepterat. Jag möttes av ett nej. Tåget var för dyrt. Som jämförelse fanns ett pris på den biljett en kollega till mig bokat för att resa till samma konferens. 2 400 kr, med flyg. Jag försökte i diskussionen lyfta att vi bör beakta miljön, men fick till svar att det var självklart att vi skulle åka tåg inom Sverige. Likaledes lyftes kommentaren att det inte bara var priset, resan blev ju betydligt längre tidsmässigt, och därmed skulle mer traktamente betalas ut, vilket leder till en ännu större kostnad. Jag fick också argument såsom ”det skulle aldrig vara okej för mig att acceptera en business class biljett för det priset, så då kan jag inte gärna godkänna det här”.

Jag vände mig nu till KTHs resepolicy för att samla argument till nästa tillfälle, jag hade för mig att det där stod något om miljöpåverkan. Problemet är att det är fler värden som ska vägas in:

Varje resenär har ansvar för att tjänsteresan planeras och genomförs så att miljöpåverkan och kostnader minimeras och komfort och säkerhet uppnås, samt att resan genomförs med rimlig tidsåtgång.

Både miljöpåverkan, kostnader och rimlig tidsåtgång ska optimeras, men jag får ingen hjälp med en prioritering, vilken av dessa väger tyngst? Det finns egentligen inget i resepolicyn som motsäger min önskan att åka tåg, men det finns inte något som ordentligt styrker det heller. Till exempel står det:

Principen bör vara att resa med allmänna kommunikationsmedel. Dessa, i första hand tåg, är oftast det bästa alternativet med avseende på såväl effektivitet som säkerhet och miljö.

Det skulle kunna stödja mig, men senare står följande fras, som ändå ger min finansiär rätten att neka mig en dyrare resa:

Vid en utlandsresa bör man tolka bestämmelserna i resepolicyn positivare, eftersom det ofta är fråga om en längre och/eller mer komplicerad resa.

Det var ju inte det slagträ som jag önskade mig i min argumentation, istället vänder jag mig till KTHs övergripande miljömål, de kanske kan ge mig fler argument.

Dagligen bidrar verksamheten till koldioxidutsläpp genom olika typer av transporter till och från KTH. En stor bidragande orsak till våra utsläpp är de tjänsteresor som vi gör och då framförallt från flygresor.

Det känns ju lovande! Längre ned finner jag ett övergripande mål för transporter:

Utsläpp av koldioxid från tjänsteresor ska minska med 10 procent i förhållande till antal anställda (årsarbetskrafter).

Här har jag i alla fall någonting konkret jag vill bidra till. Men det står inte hur egentligen denna minskning ska ske. Dessutom står det på samma webbsida att de övergripande målen ska brytas ner och konkretiseras på de olika skolorna. När jag söker vidare hittar jag inga konkreta mål på min skola. Jag skickar då ett mejl till KTHs miljöchef för att fråga om hur jag ska tolka KTHs resepolicy. Svaret jag får är:

Ja, vi vårt mål är att minska våra koldioxidutsläpp och vår plan för detta är att i första hand få medarbetare att välja tåg istället för flyg och då främst inrikes och kortare resor, där ganska många på KTH flyger idag, men vi kommer även att arbeta vidare med detta mål på andra sätt.

När det gäller längre resor är det ju ofta svårt att välja tåg istället för flyg. När det gäller din resa så är det ju jättebra om du kan åka tåg istället för att flyga, vilket gör en stor skillnad miljömässigt. Den ekonomiska aspekten är ju alltid svårt att argumentera emot och den väger oftast tyngst, även om jag vill att miljöaspekterna ska värderas högre. Vi arbetar för detta.

Det är ju skönt att någon arbetar med frågan, men inget konkret argumentmässigt slagträ. Vad däremot policyn gör mig uppmärksam på, är att jag måste använda mig av den resebyrå som vi har avtal med, så att miljömålen kan följas upp (på något sätt). För att kontrollera att priset blir ungefär detsamma vänder jag mig till den hemsida vi är uppmanade att använda. Det är förvisso tåg förvalt på startsidan, men till Paris kommer jag inte, staden finns inte med i sökdatabasen.

Paris, nej, tyvärr inte, men en vecka i Partille kanske skulle passa?
Paris, nej, tyvärr inte, men en vecka i Partille kanske skulle passa?

Det betyder att jag måste ringa till kundtjänst, där jag möts av förvåning och förvirring. Som tur är har jag en god idé om hur jag vill resa, så efter ett rörigt samtal kommer vi överens om att jag mejlar de uppgifter jag har. Mejlet far iväg på förmiddagen en fredag. 16:16 nås jag av svaret. Resan blev något billigare, 5 044 kr, men till detta kommer en serviceavgift till resebolaget. Enda problemet var att priset gällde endast denna dag. Dessutom framgick det inte av de uppgifter jag fått huruvida resan inbegrep en sov- eller liggvagn på nattåget. Med en uppgiven suck får jag lämna resan därhän, chansen att få tag på någon som kan fatta beslut i frågan är minimal en sen fredagseftermiddag. Jag kan bara konstatera, att resa till Paris med tåg, inte var en lätt sak att uppnå. Jakten på biljetten får fortsätta en annan dag.

//Elina

4 thoughts on “Till Paris…

    Teo_Enlund_KTH said:
    11 mars, 2013 kl. 09:57

    Tack Elina för din prereseberättese. Om man vill välja tåget blir man alltså aktivt motarbetad!
    Jag tycker gott du kan namnge de som inte vill att du ska åka tåg 😉

    Daniel Pargman said:
    11 mars, 2013 kl. 13:28

    Jättebra analys. Säkert längsta inlägget på denna blogg hittills också.

    Men jag blir lite upprörd och undrar vad har du emot Partille? Jag har hört att det är jättetrevligt där. Vad sägs om att vi ordnar en dundarbra konferens där något dag? 😉

    henrik said:
    13 mars, 2013 kl. 18:11

    det är inte lätt att vara rättrådig. Men lätt att vara inkonsekvent.

    Elina responded:
    3 april, 2013 kl. 12:36

    Det finns de som insett problemet och börjat jobba på det: http://www.idg.se/2.1085/1.496727/han-kopplar-ihop-europas-tag

    Tack Niklas för tipset!

Kommentera

